Årsberetning 2023

Oppdatert: 10. mars 2024

Perioden 15.mars 2023 – 14.mars 2024

Innledning

Vi var godt i gang med valgkampen da årsmøte-perioden startet.

Vi jobbet svært grundig med et 16 siders valgprogram som ble distribuert til alle husstander i Asker. Ellers bar hele perioden frem til jul preg av valg, fordeling av verv og konstituering av kommunestyregruppa.

Dessverre viste det seg at Martin Berthelsens rehabilitering etter ulykken i oktober 2022 ikke fikk den positive fremgangen som det så ut til og han ble nødt for å søke permisjon fra sine verv. Etter valget var helsetilstanden fremdeles såpass dårlig at det er søkt om permisjon på ubestemt tid. Vi heier på Martin og vil ikke helt miste motet.

Valgkampen ble gjennomført med mange ildsjeler. Asker SV deltok på en rekke valgmøter og stand på sentrale steder, i Asker. Vi kunne godt ha vært flere som delte på jobbene, men vi kom i mål !

Tillitsvalgte

Styrets sammensetning i årsmøteperioden:

Leder: Brit Riise Fredheim

Nestleder: Marit Fugleberg Flåto

Kasserer: Atle Hillestad

Styremedlemmer:

Une B Kjølseth

Anne-Britt Aspaas Wengen

Envor M Bjørgo Skårdalsmo

Anders Nordmo

Randi Slatlem

Martin Berthelsen

Vararepresentanter:

Brit Mari Edvardsen Sande

Karin Buberg

Konrad Sandvik

Revisor: Morten Mejlbo

Representantskapet i Akershus SV:

Marit Fugleberg Flåto

Anne Hoie Guettler

1 Styremedlem

Delegater til Årsmøte i Akershus SV 2024

Une B Kjølseth

Atle Hillestad

Anders Nordmo

Bernt-Leon Hellesø

Kim Pilgaard

Amin Pourmirza

Marit Fugleberg Flåto

Disse deltok på årsmøtet i Akershus SV, 10. – 11. februar 2024 på Sørmarka.

Asker SV stilte med 3 forslag til uttalelser. Atle Hillestad ble valgt inn i fylkesstyret som miljøpolitisk ansvarlig. Brit R Fredheim ble valgt inn i nominasjonskomiteen.

Organisatorisk

Møteaktivitet

Det har vært avholdt åpne gruppemøter hvor medlemmene er invitert til å delta, mandagene før hvert kommunestyremøte, i alt 9 møter: 11. april, 08. mai, 12. juni, 16. okt, 13. nov, 29. nov, 11. des og (2024) 29. jan, 04.mars. Gruppemøtene har vært avholdt på Rådhuset i Asker.

Styret har som regel avholdt styremøter etter gruppemøtene. I tillegg har styret hatt en rekke selvstendige møter samt møter sammen med valgkamp gruppa.

Medlemsinfo og invitasjoner til åpne gruppemøter og medlemsmøter

Det er sendt ut 21 info-e-poster til medlemmene i perioden.

Medlemsaktivitet/åpne møter

1. mai ble feiret med frokost på Hasselbakken. På grunn av kraftig regnvær og vind, ble det ikke tog og alt arrangement ble flyttet inne på kulturhuset. Stortingspresident, Arbeiderpartiet Masud Gharahkhani holdt hovedtale. Appeller ved Asker SV, Anne Høie Guettler og Bærum SV, Dina Knudsen. Det var salg av kaffe og kaker, allsang og musikk.

Asker SV er en del av 1. mai-komiteen og har bidratt i forberedelsene, men innspill til paroler mm.

23. oktober.

Medlemmene ble invitert til middag og feiring valgkamp på Egon i Asker. Et populært tiltak.

28. november

Invitasjon til hyggelig julemøte med god mat og drikke. Kveldens gjester Nancy H Gogstad fra Lørenskog SV og Lars Haltebrekken fra Stortinget holdt flotte innlegg. Det var allsang med Anette Nordmo ved piano.

29. november

Asker SV var med og arrangerte politisk markering på plassen foran kulturhuset: Tverrpolitisk markering for varig våpenhvile mellom Israel og Palestina.

7. desember

LO i Asker og Bærum inviterte til gratis kinokveld i Sandvika med vising av filmen SULIS 1907

AOP

Arbeids- og organisasjons plan ble vedtatt på årsmøtet. Asker Sosialistisk Venstreparti asker.sv.no Lauvåsveien 37, 3475 Sætre asker@sv.no 3

Vi satte opp 8 konkrete mål for perioden. En oppsummering viser at vi stort sett har levert godt innenfor disse målene. Når det gjelder avisinnlegg har de fleste kommet i valgkampen. Informasjons-e-poster og oppdatering på digitale medier er fulgt opp. Vi arrangerte et temamøte sammen med Rødt om boligpolitikk i valgkampen. Velkommen-møte for nye medlemmer har ikke blitt gjennomført, kun elektronisk kontakt. Styret sammen med kommunestyregruppa har jobbet jevnt gjennom hele perioden.

Måloppnåelse:

1. Planlegge og gjennomføre valgkamp (utført)
  2. Minimum 2 interpellasjoner pr. halvår (ikke utført)
  3. Minimum 11 avisinnlegg (utført)
  4. 2 åpne temamøter og 2 arrangementer (kun 1 temamøte)
  5. 1 velkommenmøte for nye medlemmer (ikke gjennomført)
  6. 12 informasjon-e-poster til medlemmene (utført)
  7. Åpne gruppemøter annonseres på Facebook og hjemmesiden vår (ikke gjennomført)
  8. Lage og følge opp digital strategi og publiseringsplan (delvis)

Media

Asker SV har vært regelmessig synlig i media spesielt i forbindelse med valgkampen, Budstikka og Røyken og Hurums Avis (RHA). Kommunestyrerepresentantene har både vært flinke til å fronte saker som avisene har skrevet om, og de har selv skrevet avisinnlegg.

Alle innlegg blir publisert på Facebook og hjemmesiden vår. Der teksten ligger bak betalingsmur, legger vi inn teksten fra forfatteren, med bilde fra avisa. Mer info i rapport fra kommunestyregruppa.

Sosiale medier

Asker SV er aktive på sin Facebook-side og har hovedsakelig publisert lokale saker. Klipp fra avisinnlegg, informasjon fra Kommunestyremøtene, forslag til vedtak, spørsmål til ordføreren og interpellasjoner er lagt ut. Tore og Brit har stått for publisering og oppdatering av siden.

Asker SV sin hjemmeside er oppdatert med aktiviteter og avisinnlegg. Tore Sandvik er web-ansvarlig. Vi prioriterer at det bare ligger riktige og oppdaterte data der slik at den kan fungere som en nyhetskanal og arkiv. SV-sentralt har innsett at det er viktig med hjemmeside siden stadig flere ikke ønsker å bruke Facebook. De vil nå legge til rette for hjelp og opplæring for nettsider.

Adressene er: https://asker.sv.no/ og Facebook.com/AskerSV/

Medlemmer

Det er pr 5.3.2024 174 medlemmer. Dessverre er det endel medlemmer som ikke har betalt kontingent og har blitt strøket. Det er gjennomført purring både via e-post og pr. telefon. Ved en gjennomgang av medlemslista, viser det seg at 8 medlemmer har flyttet. Vi har fått 12 nye medlemmer siden forrige årsmøte, 4 av disse er innmeldt i 2024.

Konklusjon: Vi må ut å verve flere nye medlemmer!

Økonomi

Ved årsskiftet hadde vi kr 260.460 i bank. Vi mottar partistøtte fra Fylkesmannen, fra Asker kommune og noe refusjon av medlemskontingenten fra SV sentralt. I tillegg fikk vi innbetalt partiskatt fra kommunestyrerepresentantene. Samlede inntekter er kr 226.427. Økonomien i laget er god og gir oss stor frihet til å drive valgkamp.

Valg

Vårt mål var å få inn 4 representanter i kommunestyret. Hadde vi fått like mange stemmer som til stortingsvalget, ville vi hatt 4, men det ble 3 og det var et godt stykke frem til 4. Forhandlingene med MDG, SP og Rødt gav følgende uttelling.

Formannskap: medlem Anders Nordmo

2. vara Anne Høie Guettler og 4. vara Une B Kjølseth

Hovedutvalg Velferd: medlem Une B Kjølseth

4. vara Brit R Fredheim

Hovedutvalg Oppvekst: medlem Anne H Guettler

1. Vara Konrad Sandvik

Hovedutvalg Samf.tjenester

3. Vara Marianne Vikdal

Hovedutvalg Medborgerskap

2. vara Konrad Sandvik

Hovedutvalg Plan og Bygg

2. vara Marit F Flåto

Klageutvalget: medlem Anne-Britt Wengen

Kontrollutvalget

4. vara Odd-Ivar Myhre

Eldrerådet: medlem Anne-Britt Wengen

Fylkesmøte KS: medlem Une B Kjølseth

Kommunestyregruppa

Gruppeleder: Anne Høie Guettler

Referent: Une B Kjølseth, har deltatt som vara på møtene.

Formannskap: Anders Nordmo

Vara til kommunestyret, Marianne Vikdal og Atle Hillestad.

Gruppemøtene holdes mandag før kommunestyremøtene kl 1800-2000 og er åpne møter for alle medlemmene. Gruppeleder lager notat med oversikt over sakene som skal til behandling.

Kommunestyregruppa lager egen beretning.

SV sentralt

Une B Kjølseth er vagt inn i styret i SVs Helsepolitiske nettverk. Dette er et åpent nettverk hvor alle kan følge med på aktuelle saker på Facebook. Du finner Helsepolitisk nettverk HER.

6/3-24