Vi må ta ansvar for egen økonomi – utenfor Asker er det få som gråter for oss

Publisert av: tore.sandvik Publisert: 01. september 2024
Oppdatert: 01. september 2024

Anne Høie Guettler og Anders Nordmo

Foto: Asker kommune

Innlegg i Røyken og Hurums avis 01.09.24

Den siste uken har lokalavisene, sosiale medier og politiske diskusjoner vært fylt av bekymring, sinne, fortvilelse og skuffelse – og det er ikke uten grunn. Vi må spare inn nesten 500 millioner, og listen over forslag til kutt er lang og smertefull for alle som er glade i Asker. Den inneholder blant annet nedleggelser av skoler og barnehager, å utsette byggingen av sykehjemmet i Heggedal og et kutt på 20 % i tilskuddene til frivillighet, idrett og kultur.

Alle partiene har reagert på hvor mye som må kuttes, og hvor fort vi er nødt til å gjøre det, men utenfor Asker er det få som gråter for oss. Da hjelper det lite at flertallspartiene står med hendene i lommen og skylder alt på regjeringen og utflyttere til Sveits. Faktum er at et eventuelt regjeringsskifte ikke kommer til å reversere det nye inntektssystemet, for det er nok av høyrestyrte kommuner som er godt fornøyde med den nye fordelingen.

Det er ikke uvanlig å drive valgkamp med løfter om endringer, og da er det standard prosedyre å klage på regjeringen, men den nasjonale valgkampen skal ikke gå på bekostning av alle som bor i Asker. Det er opp til kommunestyret å ta best mulige valg på vegne av innbyggerne i Asker i denne vanskelige økonomiske situasjonen. Dette er Asker SVs fokus denne høsten. Stortingsvalgkampen får vi ta på nyåret, når budsjettet er vedtatt.

Valgene vi står overfor er enkle: Enten øker vi inntektene, eller så reduserer vi utgiftene. På kort sikt er strategien å redusere utgiftene, noe som altså innebærer å legge ned fire skoler i kommunen allerede neste høst. Men dette er ikke bare skoler, det er også møteplasser og en viktig del av lokalsamfunnene. Det er lett å si at vi vil ta vare på tettsteder, lokalsamfunn og, ikke minst, alle menneskene i hele kommunen, men det er jo nå politikerne i Asker må vise at vi faktisk gjør det.

I valget mellom å legge ned skoler eller øke inntektene, velger vi i Asker SV å øke inntektene. Det stemmer nemlig ikke at eiendomsskatten er en usosial skatt som rammer skjevt, slik gruppeleder for Høyre, Håvard Vestgren sier i RHA denne uken. Ikke hvis man gjør det riktig.

Vi i Asker SV har flere ganger foreslått å innføre eiendomsskatt som et alternativ til å kutte viktige tjenester i kommunen. Her er et eksempel på hvordan det kan fungere:

Bunnfradrag: De 5 første millioner kronene av verdien på en bolig er unntatt fra skatt. Dette betyr at hvis boligen din er verdt mindre enn 5 millioner kroner, trenger du ikke å tenke på eiendomsskatt.

Eiendommens verdi: Eiendomsskatten beregnes ut fra 70 % av boligens markedsverdi. Så hvis boligen din har en markedsverdi på 10 millioner kroner, regner vi bare med 70 %, som er 7 millioner kroner.

Skatteberegning: Nå trekker vi fra bunnfradraget på 5 millioner. Det betyr at bare 2 millioner av boligens verdi vil bli skattlagt.Annonse

Skattesats: Hvis eiendomsskatten settes til 1 promille, vil du betale 1 promille av 2 millioner kroner i skatt. Det er 2000 kroner i året, eller ca. 160 kroner i måneden.

Oppsummert: Hvis boligen din har en markedsverdi på 10 millioner kroner, betaler du ca. 160 kroner i måneden i eiendomsskatt.

Siden eiendommens verdi = 70 % av markedsverdi, så må markedsverdien være hele 7,1 millioner før du må betale skatt.

Selv om det kan virke litt komplisert, er det ganske enkelt, og langt ifra så skummelt som Høyre skal ha det til. Det er en måte vi kan øke inntektene til kommunen på uten at det går på bekostning av dem som har mindre verdi i bolig.

Det er absurd at flertallspartiene valgte å bruke én million kroner på å utrede å fjerne den kommunale formuesskatten, men nekter å se på hvilke muligheter som ligger i eiendomsskatten. (Én million kroner er forresten like mye som kommunedirektøren mener vi kan spare på å legge ned to barnehager.)