Berit Ås er død

Publisert av: tore.sandvik Publisert: 16. september 2024
Oppdatert: 16. september 2024

Kjære Berit Ås

Du vandret ut av tiden lørdag 15. september, en veldig trist beskjed å få. I Asker SV er vi stolte over at du var medlem i lokallaget vårt. Din innsats i kvinnekampen og fredsarbeidet har gjort deg kjent og respektert i Norge, men ikke minst ute i verden. Det var nok ikke tilfeldig at du ble den første kvinnelige partilederen i Norge, og du ble den første lederen i SV i 1975.

Først da Røyken og Hurum ble slått sammen med Asker, ble jeg ordentlig kjent med deg. Da hadde du passert 90 år, men var usedvanlig klar i hodet og hadde en hukommelse som enhver 30-åring kunne misunne deg. Til tross for din høye alder engasjerte du deg i vårt arbeide og deltok på møter. Du var aktiv til det siste, og vi hadde gleden av din deltakelse på SVs 1. mai frokost i år.

Du sprudlet når du kunne fortelle om alt som hadde engasjert deg gjennom et langt liv, og som fremdeles var saker du kjempet for.  Du ville så gjerne bidra til oss i lokallaget. Ofte ringte du for å høre hvordan det gikk og skrøt av den jobben vi gjorde. Du fulgte med i avisene og leste alle informasjons-epostene vi sendte deg. Du beklaget din skrantende helse, men slik var det å bli så gammel. De gangene jeg besøkte deg, var det som å trå inn i en levende historiebok. Den siste telefonsamtalen jeg hadde med deg var da du ringte for noen uker siden og hadde en veldig viktig sak du ville rydde opp i: «Brit, du må sørge for at SV tar opp kvinnehelse i valgkampen, det er så aldeles forferdelig at det ikke blir gjort noe!» Jeg lovte at det skulle jeg gjøre, for jeg var jo enig med deg. Kvinnehelse blir et eget kapittel.

Takk til Berit Ås for din standhaftige stå på vilje, du hadde hodet fullt av planer og etterlater deg en fulltegnet avtalebok. Nå får du hvile deg, og vi vil minnes deg med glede og respekt.

På vegne av Asker SV, Brit Riise Fredheim (leder)