Er krybben tom ?

Publisert av: tore.sandvik Publisert: 12. september 2024
Oppdatert: 12. september 2024
Innlegg i Budstikka i dag:

– Hvorfor vil de borgerlige heller kutte i tjenester fremfor å la de mest velstående slippe å betale noen tusenlapper ekstra? skriver Une Borg Kjølseth, som ved valget ble første vararepresentant og nå representerer SV i Asker kommunestyre. Foto: Leikny Skjærseth

—————————————————————————————————–

Som kjent bites hestene når krybben er tom, men Tobias Waage Bremnes tillegger Asker SV feil fakta i sitt innlegg «Dobbeltstraff av SV»

Krybben han biter i, tilhører ikke SV.

Vårt parti mener at det skal være rettferdig fordeling mellom mennesker. Vi mener også det skal være rettferdig fordeling mellom kommuner.

Det er feil når en kommune ikke klarer fylle lovens minstekrav i sine tjenester, samtidig med at en annen pløyer millioner inn i private aktørers idrettsanlegg.

Når det er sagt, så er vi helt enig i at det er utfordrende at Asker har kommet inn i en kraftig reduksjon i inntekter uten en tilpasningsperiode.

Vi ga signaler innad i vårt parti om at det burde være en omstillingsperiode. Så der er vi enige på tvers av alle politiske skillelinjer. Men der stopper nok også den tverrpolitiske enigheten.

Jeg er helt enig med Waage Bremnes i at mange i Asker har dårlig inntekt – og det er heller ikke de som skal betale eiendomsskatt.Annonse

SV foreslår eiendomsskatt med et bunnfradrag slik at rimelige boliger ikke betaler. Vi er enige med Rødt om at det opprettes et fond som ettergir eiendomsskatt for enkelte som for eksempel etterlatte med lav inntekt og dyr bolig.

Når man hører de borgerlige partiene sin klagesang, så virker det som om skatt på dyre boliger er helt unikt. Men det er det motsatte som er faktum – dette er en helt vanlig inntektskilde for kommunene. Faktisk har nesten alle slik skatt (for 323 av 357 kommuner må være nesten alle). Kommuner av alle farger har eiendomsskatt.