
Asker SV har stilt spørsmål til Kommunedirektøren i forbindelse med budsjettprosessen.
Bla.a. disse:
- Hvor mye koster vikarbruk i barnehager og skoler per år ?
- Svar: Skole og SFO, ca 58 mill + sosiale utgifter, (6%), Barnehage, ca 9 mill + sosiale utgifter, (3%)
- Hva er den årlige kostnaden ved sykefravær i oppvekst per år ?
- Sykefraværet i Oppvekst, 8,5% (Korttid, 2,2% og langtid 6,3%) Refusjon fra NAV etter 16 dager. Vanskelig å si nøyaktig hva kostnadene er.
- Hvor mye koster det å dekke overnatting og reise til politikere og ansatte i forbindelse med konferanser, møter og seminarer ?
- Kommunedirektøren viser til kommunens reisepolicy som skal bidra til å holde kostnadene nede.
- Hva er de årlige utgiftene til servering av alkohol på middager/tilstelninger for folkevalgte og ansatte ?
- Svar: Samlede utgifter til kaffe, vann, mineralvann og alkohol var på 118.890 kr. i 2023 og 42.274 kr. i 2024. Foreløpig ikke tid til å skille ut alkohol i rapporten.
- Hva er pr. nå inntektsreduksjonen for Asker kommune sett opp mot 2024 budsjettet, iberegnet styrkingen av kommuneøkonomien på 5 milliarder kroner, opplyst om 01.11.24 ?
- Kommunedirektøren viser til oppdatert tilleggsinnstilling til Handlingsprogrammet 2025-2028. (Vår mrk. Tillegget får ingen konsekvenser for kuttforslagene flg. kommunedirektøren – se også artikler i RHA og Budstikka.)
- I hvilken grad kan de eksisterende bibliotekene ta over funksjonen til innbyggertorgene ?
- Noen steder gjøres dette (ikke nærmere definert hvor). Ellers avhengig av ressurser og riktig kompetanse. Kommunedirektøren har bare lagt inn forslag om å legge ned Midtbygda Bibliotek og reduserte åpningstider.
- Hvor mange benytter seg av Klubb 84 og Klubb Knuten ? Har de tilsvarende tilbud de kan benytte ?
- gjennomsnittlig 35 brukere pr. uke. Viser ellers til tilbud i Asker og informasjon på kommunens nettsider.
- Redusert støtte til Asker kirkelige fellesråd betyr færre årsverk, men vil dette tas naturlig i turnover og omplassering av ansatte ?
- Det er opp til Asker kirkelige fellesråd å vurdere hvordan omstillingen konkret skal gjennomføres i organisasjonen med 95 ansatte.
- Vil organisasjon og ledelse klare sin effektivisering ved kun naturlig turnover og stillingstilpasning ?
- Tjenesteområdet skal ta ned 20 årsverk i løpet av 2025 og 2026. Dette skal fortrinnsvis skje gjennom naturlig avgang og bemanningstilpasning.
- Hvor mye kan kommunen spare på å reforhandle avtale om telefonabonnement til ansatte som må ha jobbtelefon, slik at alle får den samme avtalen ?
- Kommunen har utlyst anbudskonkurranse med frist 11.desember. Ny avtale ventes i januar.