Vil unngå 20 mill. kutt med eiendomsskatt

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 21. november 2019

Fra Budstikka 19.11.2019

Janne Grøttumsbråten og de andre i Asker SV mener innføring av eiendomsskatt er måten å redusere kuttbehovet i Asker kommune de neste fire årene.   FOTO: EVA GROVEN

Asker SV går mot rådmannens kuttforslag på 20 millioner kroner. Får å unngå kuttet vil partiet innføre eiendomsskatt.

-Asker SV vil i formannskapet i ettermiddag stemme nei til rådmannens forslag til et ekstra kutt på 20 millioner kroner. Da et kutt vil føre til en svekkelse av kommunens tjenestetilbud overfor innbyggerne, sier Janne Grøttumsbråten (SV).

I sitt gruppemøte mandag har SV bestemt at partiet i formannskapet i kveld tirsdag vil stemme nei til rådmannens tilleggsinnstilling til handlingsprogrammet. I innstillingen legger rådmannen opp til et samlet kutt for Asker kommunes budsjett på 100 millioner kroner i 2020. 20 millioner kroner av dette er en ekstraregning grunnet underskudd i Hurum og Røyken. Hovedsakelig Hurum.

-Vi vil endre alle kuttene i rådmannens tilleggsinnstilling, og komme med alternative forslag. Ved å innføre eiendomsskatt fra 2020 vil det gi kommunen en ekstra inntekt på 73 millioner kroner, sier Grøttumsbråten.

Partiet ser for seg å øke eiendomsskatten fra 1 promille i 2020 til 5 promille i 2023. Altså i løpet av kommende handlingsprogramperiode. I 2023 vil skatten etter SVs beregninger utgjøre 365 millioner kroner.

SV stemmer også imot rådmannens forslag til gebyr og brukerbetaling. Også her vil man partiet foreslå endringer. Noen av endringen er gratis SFO til familier med inntekt under 4 G. Heve taket for fritak for egenandel til 3 G for praktisk bistand i hjemmet. Taket for fritak for egenandel til trygghetsalarm heves til 3G. Det samme for transport til og fra arbeid og aktivitet.