SV´s forslag enstemmig vedtatt: Vil skifte ut gummigranulat på alle baner i Asker

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 21. januar 2020

SVs Martin Berthelsen var glad, men litt overrasket da det første forslaget han fremmet i det nye Asker formannskap ble enstemmig vedtatt.

– Jeg er ikke vant til at våre forslag blir enstemmig vedtatt, sa han da ordfører Lene Conradi hadde slått klubba i bordet og slo fast at vedtaket ble enstemmig.

Det hele skjedde i forbindelse med behandlingen av spørsmålet om merkostnader ved å erstatte gummigranulat med bioinnfyll på Gjellum idrettsanlegg i Heggedal, som er under bygging.

Formannskapet vedtok mot en stemme å dekke merkostnader til kunstgressdekke med bioinnfyll og ny utstyrspark til nye kunstgressbaner i Gjellum idrettspark med inntil to millioner kroner. Merkostnaden skal dekkes med en million kroner innenfor vedtatt budsjett til fotballbaner, og ved at en million kroner tilleggsbevilges.

Det be en lengre debatt om saken, men uten de store uenighetene. Gamle Asker kommune fattet et prinsippvedtak i fjor om at kommune skal ta på seg merkostnadene for idrettslagene som velger å gå for miljøvennlig fyll framfor gummigranulat på kunstgressbaner.

Martin Berthelsen har lang fartstid som politiker i Hurum, og han har ikke akkurat vært vant til å få fullt gjennomslag for forslagene sine – i hvert fall ikke enstemmig.

Derfor ble det god stemning da forslaget hans ble enstemmig vedtatt:

– Hva er det som skjer, sa han med et smil etter voteringen.

Berthelsen foreslo nemlig at formannskapet og utvalg for medborgerskap skal få framlagt en sak som gir en oversikt over det totale behovet med kostnadsoverslag for erstatning av gummigranulat på fotballbaner i Asker kommune.

Ikke harmonisert

Kommunedirektør Lars Bjerke poengterte i forbindelse med saken at det er helt forskjellige økonomiske prinsipper i idretten i den nye kommunen. Det var nemlig både private og kommunale anlegg i de tre gamle kommunene.

– Dette kommer vi ikke til å endre på i år. Vi kommer i en overgangsordning til å videreføre den praksis som de gamle kommunene hadde. Vi må rett og slett leve med ikke likebehandling, fordi harmoniseringen ikke har funnet sted, sa Bjerke.

Arbeidet med harmonisering innen idretten starter først i 2021.

Ref: Røyken og Hurums Avis