Hjelpeløse tiltak ?

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 29. januar 2020

Martin Berthelsen (SV) mener at politikerne i Asker har måltørke for at alle barn kan delta i fritidsaktiviteter, uavhengig av familieinntekt.

Integrering skjer gjennom aksept og respekt, ikke mistenkeliggjøring og avvisning sier Martin Berthelsen, gruppeleder Asker SV.

Frps gruppeleder Ole Jacob Johansen er lei prat, og vil ha mer action i håndteringen av ungdomsproblematikk. Borgen er blitt kåret til verstingsted i denne sammenhengen. Presseoppslagene gir fort et generaliserende inntrykk av en kommunedel preget av voldsutøvende ungdomsgjenger. Johansen følger opp med klistre innvandrere til den negative utviklingen.

På sett og vis har han rett: Innvandrerungdom er tid- og stedvis overrepresentert i kriminalstatistikken, akkurat som andre marginaliserte grupper er det. Møter man avvisende holdninger, har man foreldre som ikke kan sørge for samme materielle velstand som de fleste andre, og man attpåtil taper i utdanningssystemet og i jobbmarkedet, blir man også offer for samfunnets negative forventninger, og rop om fengsel, autoritet, nulltoleranse. Dynamikken som følger av dette, er det neppe nødvendig å gå innpå.

Det kan hende «Borgenprosjektet», til tross for verdens best intensjoner, feilet fordi intensjonene ikke ble fulgt opp med handling – intet ukjent fenomen for de fleste politikere.

Ifølge en rapport ved Distriktsssenteret.no ble det samlet inn 450 forslag til «Løsningsjakten» og «Veikart for Borgen», men kun 25 prosent av disse kunne Asker kommune realisere, resten var avhengig av samarbeid mellom innbyggere, lag, foreninger, kommunen og private. Mye tyder på at engasjementet var til stede, men rant ut i sanden i form av det pratet Johansen sikter til.

Gruppeleder Johansen er velvillig, og kommer med noen konkrete råd i kulepunkter til utvalgsleder Igland, som angivelig synes det er vanskelig å være konkret. Jeg for min del vil gjerne få komme med noen alternative kulepunkter med konkrete råd: