Har ansvarlige politikere mistet kontrollen ?

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 15. februar 2020

Janne Grøttumsbråten (SV),  kommunestyrerepresentant og medlem av hovedutvalg for velferd i Asker

FOTO: KARL BRAANAAS Budstikka

Janne Grøttumsbråten skriver at SV har gjennom en årrekke kjempet for en utbygging av lavterskel psykisk helsetilbud både nasjonalt og i Asker.

I  Budstikka 5. februar er Asker Frps leder Roar Wesche Juul bekymret for at Asker har hatt en stor økning av antall selvmord de siste årene, og at ressurser fra lavterskeltilbud innen psykisk helse overføres til lov- og vedtaksbaserte tjenester. Spesielt er han bekymret for om Rask psykisk helsehjelp (RPH) i Asker vil bestå etter 2020, og spør om ansvarlige politikere har mistet kontrollen med hva som skjer i psykisk helse og rus.

SV deler Wesche Juuls bekymring, og vil kjempe for at RPH i Asker skal bestå etter 2020. Det er også betimelig å spørre om ansvarlige politikere har mistet kontrollen med hva som skjer i psykisk helse og rus. Frp må imidlertid ta sin del av ansvaret for dette etter både mange år i posisjon i Asker, og over seks år som medlem av en regjering som har sulteforet kommunene og først og fremst hatt en retorisk tilnærming til satsing på psykisk helse.

Siden Solberg-regjeringen tiltrådte i 2013 er antall sengeplasser i psykiatrien kuttet med over 800, fra 4160 i 2013 til 3359 i 2018. Hele 30 prosent av henvisningene til psykisk helsevern blir avvist uten vurdering, og til tross for at 40 prosent av landets kommuner fortsatt ikke har kommunepsykolog så fjernet regjeringen tilskuddsordningen for ansettelse av kommunepsykologer fra 1. januar. Samtidig er selvmordstallene høye og økende. I 2018 tok hele 674 mennesker sitt eget liv i Norge.

Med Frp ute av både Solberg-regjeringen og posisjonen i Asker håper SV på støtte fra Frp både i Stortinget til vårt forslag om en kommunal opptrappingsplan for utbygging av lavterskel psykisk helsetilbud i kommunene, og i kommunestyret i Asker til en satsing på utbygging og harmonisering av lavterskel psykisk helsetilbud i nye Asker. Opprettelsen av psykiatrisk legevakt blir en lakmustest i så måte.