Intet menneskelig er meg fremmed

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 24. februar 2020

Martin Berthelsen (SV) mener Frps Ole Jacob Johansens meninger gir uttrykk for holdninger som øker skillene mellom folk. (Fra Budstikka 21.02.20)

Gruppeleder for Asker Frp, Ole Jacob Johansen, uttrykker sin bekymring over kriminalitet i det somaliske ungdomsmiljøet i et innlegg i Budstikka med tittelen «Å lukke øynene øker skillene mellom folk». Han refererer til afghanere og somaliere som er siktet for vold og mishandling, angivelig (Jon Helgheims utspill?) fem ganger så ofte som nordmenn, men legger til, akkurat som Jon Helgheim, at innvandrere flest ikke er kriminelle. Tenk det!

Statistisk sentralbyrå (SSB) sier også noe om at hvis man skal korrigere funnene for kjønn, alder og sosioøkonomiske forhold, kommer resultatene omtrent ut som majoritetsbefolkningen. Det var Sylvi Listhaug som i 2017 bestilte kriminalitetsstatistikken fra SSB, for å skaffe mer ammunisjon til innvandringsdebatten.

Hva sier så SSB? «Andelen som blir siktet for kriminalitet er generelt høyere blant personer med innvandrerbakgrunn enn i den øvrige befolkningen. Det er fortsatt store variasjoner mellom innvandrere fra ulike land, men overrepresentasjonen har blitt mindre siden tidlig 2000-tallet. Nedgangen er størst blant flyktninger og innvandrere med bakgrunn fra afrikanske land.» (Synnøve N. Andersen og Sigmund B. Mohn, 11.12. 2017)

Frp har aldri ønsket ikke-vestlige mennesker velkommen som nye innbyggere til kongeriket, og nå uttrykkes det stor glede blant partiets tillitsvalgte over sterkt redusert innvandring. Samtidig kommer det formaninger om ikke å stikke hodet i sanden og la oss lure av innvandringsliberale krefter. Partiet har imidlertid ikke vært helt konsistent på dette punktet, og også Asker Frp har en ikke-vestlig representant i sine rekker. Det er mulig det skilles mellom ulike kategorier av ikke-vestlige innvandrere, men et aldri så lite paradoks synes jeg det er like vel.

Gruppeleder Johansen har rett når han sier at dårlig integrering øker skillene blant folk. Jeg vil hevde at å stigmatisere folkegrupper ved å generalisere på så tynt grunnlag som han legger for dagen, gjør vondt verre. Han fyrer opp under fordommer, i stedet for å bruke energi på å finne ut hva som bidrar til god integrering. La meg foreslå: Rett oppmerksomheten mot alle de ikke-vestlige innvandrere som bidrar i helse- og omsorgsyrker, transport- og servicenæringer, barnehager og skoler, og setter sin ære i å bidra til det norske samfunnet! Bli kjent med barn og ungdom, som til tross for ofte traumatiske oppvekstforhold har kjempet seg gjennom det norske utdanningssystemet og kvalifisert seg på høyt nivå! -Alle har noe å lære.

Når god integrering skjer, er det fordi mennesker er blitt møtt med anerkjennelse og respekt, og er blitt vist tillit.

Innlegget i Budstikka gir uttrykk for holdninger som øker skillene mellom folk. Med fare for å virke nedlatende, vil jeg si at jeg har lært gruppeleder Johansen å kjenne som en både raus og hyggelig politisk motstander. Dette er en side som mange flere enn meg med fordel kunne lære å kjenne, Ole Jacob!