Blåser ut mot boligpolitikken

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 28. mai 2020

Det er en skam, sier SVs Janne Grøttumsbråten:

Thomas Rud, RHA (redigert)

Sosialistisk Venstrepartis Janne Grøttumsbråten mener det politiske flertallet kan gjøre mer for å sørge for mer sosial boligpolitikk i Asker.

Nylig skrev RHA om Bettina Stemland (28) fra Heggedal som slet med å komme seg inn på boligmarkedet i nærheten av der hun vokste opp og har familie og venner.

Mange involverte seg i debatten på Facebook, og der enkelte mente at det ikke er en menneskerett å bo i Asker, ga andre Bettina full støtte i at det var vanskelig å komme inn på markedet som førstegangskjøper. Blant de sistnevnte var SVs Janne Grøttumsbråten.

Hun feller en hard dom over den politiske posisjonen i Asker og deres vilje til å legge til rette for en sosial boligpolitikk.

– Det er en skam at det politiske flertallet i Asker ikke legger til rette for en mer sosial boligpolitikk. En politikk hvor kun 15 prosent av nye årlige boliger skal være såkalt rimelige (10 prosent under markedspris) monner lite. SV har ønsket en dobling av dette både med hensyn til antall boliger og reduksjon i pris, i tillegg til leie til eie løsninger og flere kommunale utleieboliger, skriver Grøttumsbråten.