Gjengs Leie

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 27. juli 2020

Martin Berthelsen:

Asker kommune har bygget boliger for utviklingshemmede på Korpåsen. Det er tidsmessige boliger, bygget etter tidens mest bærekraftige prinsipper når det gjelder byggteknikk. Vilkårene som tilbys beboerne er dessverre ikke like bærekraftige.

Beboerne må betale markedspris for å bo der, og selv om de får 15 prosent rabatt kan det bli mer enn de har råd til, advarer Norsk forbund for utviklingshemmede (RHA 14. juli). Kommunens saksbehandler viser til at gamle Asker kommune har innført prinsippet om «gjengs leie» for kommunale boliger, og da skulle saken være parkert. Da har systemet glatt sett bort fra at målgruppa består av mennesker som har begrensede valgmuligheter, og skulle nettopp av denne grunn være gjenstand for kommunens solidariske omsorg.

Når de så skal avkreves gjengs leie, altså markedspris (men med rabatt, det sosiale alibiet?), må betale depositum i tillegg, og har tidsavgrensede leiekontrakter, ligner det vilkår man setter for utleie til folk man ikke helt stoler på. Et vedtak gjort i tidligere Asker kommune om å kreve markedspris for leie av kommunens boliger gikk nødvendigvis ut på dato ved tidspunkt for kommunesammenslåingen. Nå er tiden inne til å sørge for en boligpolitikk som er solidarisk og sosial. Det regner jeg med ikke bare SV går inn for.