Interpellasjon til Ordføreren

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 10. november 2020

«Samarbeidet mellom skiklubben og kommunen synes å være et stykke unna måloppnåelse når det gjelder spørsmålet om disponeringen av arealer på Føyka og Drengsrud»

Av Bente Elmung RHA Publisert:10. november 2020, kl. 19:09

Martin Berthelsen (SV) konstaterer at det er et sprik mellom Asker Skiklubb og kommunen år det gjelder disponering av arealene på Føyka og Drengsrud, og ber i en interpellasjon til ordføreren om et dialogmøte der utvikling av områdene står på dagsorden.

I en interpellasjon spør Martin Berthelsen ordføreren om det er mulig for kommunen å ta initiativ til et dialogmøte med Asker Skiklubb.

– I kommunens møte med frivilligheten ønsker man gjensidig tillit og forståelse, slik det uttrykkes i kommuneplanens satsingsområde «Samarbeid for å nå målene». Hovedmålet er at «Askersamfunnet har virkemidler, partnerskap og samarbeid på tvers som sikrer en bærekraftig utvikling». Samarbeidet mellom skiklubben og kommunen synes å være et stykke unna måloppnåelse når det gjelder spørsmålet om disponeringen av arealer på Føyka og Drengsrud, konstaterer Berthelsen, og legger til at som folkevalgt mottar han forskjellige framstillinger om historikken i saken.

Det framsettes påstander om en lukket prosess, og favorisering av en interessegruppe. I denne situasjonen med ulike virkelighetsbeskrivelser er det en utfordring å bidra til beslutninger som ivaretar både skiklubbens og kommunens interesser. Det politiske miljøet kan, særlig etter kommunesammenslåingen, ha behov for å få en bredere, og mer ensartet kunnskapsbase, sier han.

Han ber derfor ordfører Lene Conradi svare på følgende: – Vil ordfører ta initiativ til et felles dialogmøte mellom interessegruppene i Asker Skiklubb, gruppeledere og kommuneadministrasjon der planene for utvikling av Føyka og Drengsrud er tema, spør Martin Berthelsen.