Spørsmål til ordføreren – og svaret + Vedtak i formannskapet.

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 21. mai 2021
Oppdatert: 05. juli 2023
Lesetid: ca. 3 min

Fra Martin Berthelsen

«For et års tid siden fikk formannskapet presentert en analyse ved Ruter av fremkommelighetsutfordringer for buss i Asker og forslag til flere tiltak, hvorav ett var rushtidsbom på Fekjan. Jeg har fått innspill som tilsier at dette er et høyt ønsket tiltak i nærmiljøet, ut i fra hensynet til trafikksikkerhet, støy og luftkvalitet. Fordelene for kollektivtransporten skulle være udiskutable.

Det skal ha vært holdt et politisk møte mellom Asker kommune og Viken i september 2020 i denne forbindelsen. Hva er status i saken?»

—————————————————————————

Svaret fra ordføreren

«Da vi behandlet rapporten i formannskapet mener jeg vi ikke «vedtok» noe bestemt om de ulike tiltakene som var foreslått, men at dette ville vi komme tilbake til i konkrete saker. Jeg må få undersøke med samferdselsavdelingen både i kommunen og i fylket for å kunne gi en mer spesifikk tilbakemelding på status, og hvordan og når Viken planlegger å komme tilbake til oss mer konkret som en oppfølging.
Jeg tror det kan være litt ulike oppfatninger om konsekvensene av en slik rushtidsbom hva gjelder hvordan man praktisk ser for seg gjennomføringen for de mange tusen mennesker som jobber og bor i området. Og hvilke konsekvenser det kan få for kjøremønstrene ifbm av- og påkjøring til E18. Det er vel blant det man må komme tilbake til.»


Fremkommelighet i veinettet i Asker kommune – Samarbeid med Viken fylkeskommune

Formannskapet har behandlet saken i møte 12.01.2021 sak 6/21

Vedtak

1. Veisystemet sentralt i Asker har nådd kapasitetsgrensa i rush. Det er behov for mer effektiv bruk av eksisterende infrastruktur for å løse problemet på relativt kort sikt, altså før det er mulig å utvide kapasiteten i sentrale deler av veinettet.  Asker kommune og Viken fylkeskommune inngår derfor et formelt samarbeid om mobilitetstiltak med ett overordnet mål: Redusere køene i veinettet. 
2. Partene forplikter seg, innenfor gjeldende budsjettrammer, til å samarbeide om tiltak og løsninger som kan bidra til reduserte køer. Løsningene kan omfatte mer effektiv bruk av privatbil (flere personer i hver bil, færre turer), økt kollektivandel, flere matebusser og pendlerparkeringsplasser, samt mer gåing og sykling. En del av arbeidet kan være pilotforsøk i begrensede perioder for å teste ut nye løsninger.  Store veiutbedringer, detaljplanlegging av ny E18 og arealpolitikken styres gjennom andre prosesser og omfattes følgelig ikke av dette samarbeidet. E18 utbyggingen må allikevel tas med som en del av utfordringsbildet, for å finne gode alternative løsninger under utbyggingen av veien. 
3. Administrasjonene bes om å organisere arbeidet slik at det rapporteres til en administrativ styringsgruppe som skal fungere som bindeledd mot det politiske nivået i Asker kommune og Vikens fylkeskommune. Forslag om tiltak/løsninger som krever politiske avklaringer legges fram til parallelle avklaringer i respektive politiske organer.
4. Båttransport skal innlemmes i samarbeidet. 
5. Formannskapet oppfordrer samarbeidspartene til å søke statlige midler for prøveprosjekter og testing av nye løsninger og teknologi. 
6. Dialog med næringslivets organisasjoner om muligheten for å redusere køene i veinettet ved systematisk bruk av hjemmekontorløsninger og fleksible arbeidstidsordninger, bør også være en del av samarbeidet mellom Asker kommune og Viken fylkeskommune om mobilitetstiltak. Formannskapet vil også oppfordre til å øve påvirkning på Bane Nor for å få til en mer effektiv utnyttelse av Spikkestadbanen i henhold til innspill til NTP, for derved å avlaste veinettet. 
7. Asker kommune vil se på tidligere vedtakspunkter om transportutredning fra de gamle kommunene Hurum, Røyken og Asker for å vurdere ytterligere tiltak som kan jobbes videre med.