Høyre sier at venstre-siden i Asker skaper et vrengebilde av kommuneøkonomien. Slik svarer SV:

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 14. august 2021

RHA – Sigbjørn Larsen 14.08.21 10:01

– Flere partier i Asker  har brukt talerstolene i kommunestyre og formannskap til å snakke om hvor elendig regjeringen har gjort norsk kommuneøkonomi, sier stortingskandidat Kari Sofie Bjørnsen (H) fra Asker.

Enkeltmennesker rammes

– Det hadde vært nyttig hvis stortingskandidat Bjørnsen hadde vært mer spesifikk når hun hevder at «flere partier i Asker har brukt talerstolene i kommunestyre og formannskap til å snakke om hvor elendig regjeringen har gjort norsk kommuneøkonomi», sier gruppeleder i Asker SV, Martin Berthelsen til RHA.

– Slike generelle påstander er vanskelige å forholde seg til. Vel, Asker har som det hevdes, en relativt god økonomi, og stiller i en annen klasse enn mange av landets kommuner som må betale prisen for Høyres prioritering av skattelette til dem som trenger det aller minst, sier Berthelsen.

– I Asker kommune har vi behandlet saker der enkeltmennesker har vært rammet av sparetiltak. La meg nevne noen eksempler som sier noe om handlingsrommet som «rike» Asker har: Personer som ikke får tildelt BPA (for dyrt), et tilfelle der kommunen ønsker å frata et barn med autisme fritidstilbudet (for dyrt), for lav bemanning i et bofellesskap for tilstrekkelig oppfølging av en person med diagnose fra spesialisthelsetjenesten, fremholder Berthelsen. – Listen er ikke uttømmende, sier han.

Brøyting

– En sak som er mye omtalt i RHA og som har vakt stor bekymring blant innbyggere i Røyken og Hurum er muligheten for at mange vil miste den kommunale brøytingen de har hatt i alle år, fordi veistubben de bor ved er definert som privat. «Effektivisering og omstilling».

– Til dette kommer det at Asker Høyre, og ikke bare Høyre, når sant skal sies, har et permanent ønske om å redusere driftsbudsjettet slik at kommunedirektøren kan avsette langt mer til fond enn den nasjonale fagmyndigheten anbefaler. Det betyr et lavere nivå på tjenestene til innbyggerne. Jeg kommer fortsatt til å bruke talerstolen til å snakke om dette, lover Berthelsen.

– SV ønsker å styrke kommunesektoren med mer enn ti milliarder. Det oppnås ved å fjerne skatteletten til de aller rikeste, slutter Berthelsen.