Alvorlig talt, NHO!

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 11. september 2021

– Furulund overdimensjonerer den innflytelsen SV har i det politiske miljøet i Asker, skriver Martin Berthelsen, som er gruppeleder for SVs tre representanter i kommunestyret.Martin Berthelsen,  gruppeleder Asker SV, Budstikka – 11. september 2021 08:20

et innlegg i Budstikka 9. september presenterer bransjedirektør for helse og velferd i NHO, Torbjørn Furulund, noen synspunkter som nok er preget av engstelsen for et lite gunstig regjeringsskifte for velferdsindustrien NHO støtter opp om.

Furulunds oppdragsgivere vil naturligvis frykte en fremtid der det lukrative lavrisikomarkedet som kommunenes velferdstjenester utgjør, ikke lenger vil ha samme potensial som pengemaskin etter et regjeringsskifte.

Når han hevder at det «er ingen hemmelighet at SV ønsker seg bort fra det velferdssamfunnet vi har bygget opp», får innlegget hans en høy kokelimonkefaktor.

Å bruke det kollektive «vi» nærmer seg en politisk appropriasjon, idet det er bevegelser langt til venstre for dem som NHO representerer som har sørget for å styre nasjonens ressurser inn mot solidariske, og ikke-kommersielle velferdsløsninger.

Furulund overdimensjonerer den innflytelsen SV har i det politiske miljøet i Asker. Om SV hadde intensjoner om å stanse en idédugnad, hvilket SV selvfølgelig ikke har, Furulund, har vi ikke tilstrekkelig innflytelse i Asker kommune alene til å bestemme agendaen. Alvorlig talt!

SV kjemper for er å bevare, og videreutvikle, et solidarisk velferdssamfunn. Det innebærer at innbyggernes behov møtes ved offentlig eide og drevne velferdstiltak, uten at private nasjonale og internasjonale finansfond skal berike seg på at de blir utført.

Vi ønsker oss en velferd som har høy og forutsigbar kvalitet, og ikke en der innbyggerne er brikker i et system der velferdsindustrien kappes om å kapre skattebetalernes innsats.

Det er høy tillit i befolkningen til offentlig velferd, og den vil vi hegne om. Risenga-skandalen og domfellelser i en korrupsjonssak som involverer samme selskap som driver Risenga bo- og omsorgssenter i dag, burde være en påminnelse for hvordan det kan gå når private velferdsleverandører er unndratt den transparens og kontroll som kommunal virksomhet er underkastet.

Det er utmerket at Furulund synes det er bra med tariffavtaler og «ordnede arbeidsforhold i tråd med lovverket». Dette er kvaliteter som først og fremst offentlig virksomhet besitter. NHO er kjent for å fremme bemanningsbyråenes interesser. Kan det være en konflikt her, Furulund?

Til syvende og sist koker diskusjonen ned til dette: Velferd for å tjene folket, eller velferd som forretningsområde. Godt valg!