Kommuneplanen/Arealplandelen

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 19. oktober 2021

Som dere sikkert har fått med dere, ble forslag til arealbehandling i f-skapet sendt tilbake til administrasjonen mot våre, Aps og Mdgs stemmer. Sammen med tilbakesendingen fulgte en lang liste med arealer som kommunedirektøren(KD) hadde foreslått tatt ut, tatt inn igjen til formål bolig og fritidsbebyggelse.

Et forslag som vi hadde til planen, var at «bolig»område Skjærlagsåsen (Verpen, Sætre) skulle tas ut. Dette hadde faktisk KD tatt ut i forslaget, men nå har altså posisjonen kommet med pålegg om å ta området inn igjen, i likhet med en rekke andre områder som vi mener bør beholdes som LNRF (natur/landbruk/friluftsliv). Blakstad sykehus, som iht. til forslaget skulle reguleres til bolig, ble i tilbakesendingsvedtaket angitt som «vurdere arealformål», som tyder på tverrpolitisk enighet når det gjelder akkurat den eiendommen. (Vårt forslag gikk ut på  at det skulle beholdes som «offentlig tjenesteyting»).

Administrasjonen kommer til å bruke minst tre måneder på å innarbeide posisjonens forslag i et nytt utkast.

Protokollen fra saken:

Vedtak
1. Saken sendes tilbake til kommunedirektøren for ny vurdering og oppdatering før den igjen fremmes til 1. gangs behandling. 2. Områder/eiendommer i arealkartet vurderes iht. vedlegg 1 og omfatter: – Endring/tilbakeføring av arealformål fra eksisterende planer – Endring ift. innsendte nye innspill til ny plan. – Vurdering av ytterligere behov for arealformål parkering til innfartsparkering tett på nullvekstlinjen for personbiltrafikk 17/23 – Ny vurdering av arealformål SB, GB iht. 4e) nedenfor 3. Områder avsatt til fritidsbebyggelse følger dagens arealformål inntil overordnet plan om fritidsbebyggelse er vedtatt. Unntak her er eventuelle arealformål fritidsbebyggelse på matjord eller i hensynssone/faresone, som tas ut av/ justeres i planen i denne rulleringen. 4. Bestemmelser forenkles og gjøre lettere tilgjengelig for innbyggeren gjennom: (Og her følger 12 punkter, som har mer liberale regler som fellesnevner).