Har vi råd til det ?

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 01. desember 2021

Folk flest i Asker har god økonomi, og lever gode liv. SV ønsker å bidra til å bedre tryggheten for de som ikke gjør det. Samfunnet er ikke bedre enn det det er for de som ikke har god helse og god livskvalitet. Et bærekraftig samfunn skal gi trygghet til alle innbyggerne, ikke bare til de som kan betale for bærekraften ut av egen lommebok. Det er dette som er vårt anliggende når vi spiller inn forslag til budsjettet for kommende år:

Asker SV ønsker å styrke tidlig innsats mot barn og ungdom, PPT og barnevern og skolehelsetjenesten, spesielt helsesykepleiere, med 10 mill. For to år siden var det en uttalt målsetting å styrke denne viktige førstelinjetjenesten. I stedet har vi sett forslag på å redusere den.

Vi ønsker å innføre samme inntektsgrense for å få 50 % moderasjon i SFO som i barnehage, 532 tusen mot 592 tusen i SFO.

Vi vil styrke Søndre Borgen barnehage med to millioner til trivsels- og integreringstiltak for å motvirke den negative utviklingen barnehagen er inne i på grunn av byggearbeidene i nabobygget.

Vi vil styrke bevilgningen til helse og omsorg med 22 mill. til økt grunnbemanningen og innføring av stimuleringstiltak for å sikre god rekruttering av sykepleiere og helsefagarbeidere, til Filtvet bo- og omsorgssenter og alle andre institusjoner i kommunen som står for vitale velferdstjenester, men hvor det er underskudd på fagutdannete, ikke minst sykepleiere.

Vi vil styrke psykiatrisk legevakt og ambulerende team og forsterket oppfølgingstjeneste med 10 mill.

Vi vil styrke Asker og Bærum legevakt med 5 mill.

Vi vil styrke kultur med 3 mill., primært til å opprettholde aktivitetskortet for ungdom.

Vi ønsker å bruke 5 mill. ekstra på prosjekter innen utslippsfri transport.

Dette salderer vi ved å redusere politikergodtgjøring med 6 mill., og reduserer netto driftsresultat til 1,75%  for kommende år mot kommunedirektørens forslag om 2,2%. Dette gir 37 mill. mer til drift allerede kommende år.

SV har fått gjennomslag i budsjettforhandlingene med regjeringspartiene. I skrivende stund er det ikke mulig å si nøyaktig hva det innebærer for Asker kommune, annet enn at kommunen får en økning i frie inntekter fra staten på minst 37 millioner, kanskje 76 mill. (Kilde: KMD 11. 11.21)

Vi ønsker å reversere sparetiltaket kalt «omstilling og effektivisering» på 50 mill. i kommunedirektørens forslag, og beholde beløpet som driftsmidler.

På investeringssiden ønsker vi åfå inn finansiering av ny Søndre Borgen barnehage, den dårligst stilte i hele kommunen, og ikke bare nøye oss med den tredje «mulighetsstudien» siden 2013!  Barnehagen opplever flukt av søkere som har mulighet til å kjøre barna sine til andre barnehager, med det resultatet at den har blitt en minoritetsspråklig barnehage, stikk i strid med målsettingen.