Kommunestyregruppas beretning 2021 – Hovedpunkter

Publisert av: aase.refsnes Publisert: 26. mars 2022
Perioden 3. mars 2021 – 1. mars 2022

Forbehandlingen av sakene til formannskap og kommunestyret har skjedd ved drøfting av sakene på epost. Vi har hatt gruppemøter med kommunestyregruppa og styret før formannskapsmøtene når gruppeleder eller gruppemedlemmer har bedt om det, og åpne gruppemøter for alle medlemmene mandagen før kommunestyremøtene.

Kommunestyregruppa har lagt inn forslag o.l. i disse sakene i 2021/mars 2022

Kommunestyret

Formannskapet

Verbalforslag

2022 (januar/februar)

Kommunestyret

Formannskapet

Utvalg for Velferd (hele perioden)

Utvalg for medborgerskap (Hele perioden)

Politisk engasjement ellers:

Vi har skrevet avisinnlegg om psykiatritilbudet, reguleringsplan for Rødtangen, SVs budsjettforslag, bygging av ny skole på Sætre, velferdsprofitører (utveksling med NHO), bevaring av «Farvelbakken» (sammen med tidligere representanter fra Hurum kommune). Vi har skrevet avisinnlegg om utbygging av Føyka sammen med MDG og SP.

Vi engasjerte oss i fritidstilbudet til en autistisk gutt etter å ha fått en henvendelse fra familien. I denne saken fremmet vi en interpellasjon, og saken løste seg til gutens og familiens fordel.

Til budsjettbehandlingen hadde vi fremmet verbalforslag ombygging av ny Søndre Borgen barnehage, og forut for behandlingen skrev vi avisinnlegg om temaet. Forslaget ble nedstemt av flertallspartiene mot våre, APs, Rødts og MDGs stemmer. Så skjedde det at kommunedirektøren fremmet et forslag om ny Søndre Borgen barnehage som skal stå ferdig i 2025, hvilket gikk enstemmig gjennom i oppvekstutvalget og formannskapet! Dette resulterte i en utveksling av avisinnlegg med posisjonspartiene, som jeg tror vi kan si SV kom godt ut av.